Do nauki dziecko należy motywować, a nie przymuszać. Motywacji dziecko uczy się przez cale życie, obserwując czyny, wybory, postawy. Rolą dorosłych jest tak pokierować młodym człowiekiem, aby nie zniechęcił się do życia. Rodzic i nauczyciel są dla dziecka autorytetem - ich pochwały najmocniej uskrzydlają, a krytyka najdotkliwiej rani.


W trosce o jak najlepsze wykorzystanie czasu na naukę w domu chcielibyśmy Państwa wesprzeć pomocą, przekazując pewne sugestie dotyczące pracy dziecka online.

  1. Jasny, stabilny, niezmienny harmonogram dnia.
    2. Przygotowanie odpowiedniego miejsca pracy (biurko bez niepotrzebnych przedmiotów, które rozpraszają uwagę, odizolowanie od odgłosów z zewnątrz, właściwe oświetlenie).
    3. Dostosowanie czasu pracy dziecka do jego możliwości, zadbanie, by był zbliżony do czasu trwania jednostki lekcyjnej. Stosowanie przerw między wykonywanymi zadaniami.
    4. Wstępne zapoznanie się z całością materiału dydaktycznego, podzielenie go na mniejsze części i przygotowanie planu nauki.
    5. Sprawdzanie, czy dziecko zrozumiało temat zanim zacznie się go uczyć.
    6. Docenianie sukcesów dziecka, pomijanie niedociągnięć.
    7. Chwalenie za wysiłek i pracę w dążeniu do celu, a nie tylko za efekt końcowy.
    8. Uświadomienie dziecku, że nauka jest rzeczą ważną.
    9. Uczenie samodzielności dziecka i powstrzymywanie się od nadmiernej kontroli i ingerencji.
    10. Pomoc, ukierunkowanie i wsparcie w sytuacjach trudnych dla dziecka.
    11. Systematyczność.
    12. Stawianie wymagań dziecku zgodnie z jego możliwościami i nieporównywanie do rodzeństwa i rówieśników.
    13. Podkreślanie mocnych stron swojego dziecka, wskazywanie błędów, by wspólnie poszukać właściwego rozwiązania. 

Ważne zalecenia do nauki dla ucznia:

  • Zapoznaj się wstępnie z zadanym materiałem.
  • Przygotuj plan nauki.
  • Zacznij od rzeczy najbardziej istotnych.
  • Rób na przemian: zadania łatwe i trudne.
  • Powtarzaj i utrwalaj materiał.
  • Pracuj zgodnie ze swoim indywidualnym stylem uczenia (wzrokowy, ruchowy, słuchowy).
  • Stosuj techniki wspierające proces zapamiętywania:
    - mapa myśli ( kreatywne notowanie i wynajdowanie skojarzeń między poszczególnymi hasłami),
    - pałac pamięci ( poszczególne informacje umieszczamy w wyobrażonych pomieszczeniach i znajdujących się w nich meblach),
    - tworzenie historii ( wynajdywanie skojarzeń między tym, czego się uczymy, a tym, co już umiemy, tworzenie wierszyków lub piosenek, które pomagają zapamiętywać trudne definicje),
    - metoda pierwszych liter ( układamy zdanie, w którym każde słowo zaczyna się na literę wyrazu, jaki chcemy zapamiętać),
    - wyobrażanie sobie otoczenia bohaterów i uczuć, jakie przeżywają (pomocne np. w nauce historii),
    - łańcuch skojarzeń ( słowa do zapamiętania łączy wymyślona historyjka, niezwykła, kolorowa, dynamiczna, pełna zapachu i dźwięków),
    - metoda haków (przyporządkowanie obrazów do cyfr i tworzenie z nich w wyobraźni barwnych, dynamicznych historii),
    - porządkowanie i grupowanie wg przyjętych zasad, np. podobieństwa znaczeniowego, fonetycznego itp.
    - słuchanie muzyki relaksacyjnej.
  • Stosuj przerwy najlepiej połączone z aktywnością fizyczną (przysiady, podskoki, wymachy rąk itp.).
  • Często wietrz pomieszczenie, w którym pracujesz, pij dużo wody.

Zasady bezpieczeństwa w sieci

 

1. Sprawdź, czy pracujesz na komputerze zabezpieczonym programem antywirusowym.
2. Korzystaj tylko z linków i plików wysłanych przez nauczycieli.
3. Nie podawaj swoich danych osobowych, loginów i haseł.
4. Zachowaj higienę pracy przy komputerze. Kontroluj czas, postawę i odległość od monitora.
5. Gdy coś Cię zaniepokoi w sieci, poinformuj o tym rodzica.

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 33 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu, ul. Kolberga 5, 26-600 Radom

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ; tel: 48 363 75 73 ; tel./fax: 48 363 73 62

Deklaracja dostępności - kliknij tu